Przejdź do głównej zawartości

CZŁOWIEK NA ZAKUPACH #1




Jesteś klientem idealnym? Pewnie tak sobie myślisz w momencie, kiedy Twoje zakupy dochodzą do finalnego etapu i stajesz przed kasą z wypełnionym koszykiem po brzegi. Otóż jest wiele rzeczy, które robią klienci mniej lub bardziej świadomie tym samym utrudniając pracę sprzedawcom. Nie wierzysz?

Sama kiedyś sądziłam, że nie mam sobie niczego do zarzucenia, że nie sprawiam żadnych trudności, teraz niestety mam inne zdanie, chociaż i tak uważam, iż nie mam sobie za dużo do zarzucenia. Jednak nieważne. 

Chciałabym dzisiaj nieco przybliżyć Wam obraz klienta oczami sprzedawcy. Przez okrągły rok pracowałam w sklepie odzieżowym i naoglądałam się przez ten czas wielu typów ludzi. Teraz jeszcze bardziej się przekonałam, jak denerwujący potrafimy być względem innych. Tak się rozpisałam w tym temacie, że poświęcę mu dwa posty publikowane w tygodniowych odstępach, aby nie przepełnić bloga tematem nieksiążkowym. Mam nadzieję, że wiele wyniesiecie z tego cyklu i zarówno pośmiejecie się podczas lektury jak poprawicie swoje, może również troszke denerwujące zachowania. 

Czy klient idealny istnieje? Chyba nie. Jest to smutna prawda, bo w każdym można dostrzec jakąś wadę. W jednym przypadku będzie to coś małego, a w drugim, niestety będzie oznaczać większe problemy.

MI SIĘ NALEŻY


Kiedy przychodzisz do sklepu wydaje Ci się, że sprzedawca będzie się zajmował tylko Tobą. Z jednej strony dobrze, bowiem jeżeli obsługa jest przyjemna, to i zakupy mijają w lepszej atmosferze i być może więcej wrzucisz do koszyka. Jednak należy pamiętać, że klientów w sklepie w danym momencie jest znacznie więcej niż sprzedawców i nie ma szans, aby każdemu poświęcić tak wiele czasu jak by się chciało.


Przychodziła do nas do sklepu regularnie pewna klientka. Naprawdę lubiła jak się z nią chodziło po sklepie, pokazywało każdą najmniejszą nowość i opowiadało o tym, jaka jest reakcja innych pań na ten model spodni, torebki czy bluzki. Na tym się nie kończyło, ponieważ to co przymierzała, trzeba było komentować, czy aby na pewno dobrze leży. Pomimo tego, że bardzo lubiłam tę kobietę, była naprawdę przesympatyczna i miała duże poczucie humoru, nie zawsze miałam ochotę tak jej naskakiwać – co nie znaczy, że tego nie robiłam. Nie zawsze miałam nawet na to czas.

Innym typem klienta jest osoba, która również wymaga bardzo dużo poświęconego jej czasu. Jednak nie jest już w tym przypadku tak sympatycznie, czy śmiesznie. Może to być nowy klient, który szuka czegoś konkretnego dla siebie, albo wręcz przeciwnie – nie wie czego chce. Pokazujesz takiej osobie wszystko co macie z kategorii, jaką określiła, starasz się doradzić. Wiadomo, jestem zdania, że nie kupuje się niczego na siłę i nawet, kiedy napracowałam się i przeleciałam wszystkie wieszaki w poszukiwaniu ideału, a ktoś tego nie zabrał do kasy, ja się nie miałam zamiaru złościć. Każdy musi nosić to w czym będzie czuł się dobrze, prawda? Ale zmierzam do tego, że niektóre klientki w pewnym momencie przeceniają asortyment sklepu, jakbyśmy mogły znaleźć wśród ubrań to, co ona potrzebuje. Bardzo często słyszałam: „Dobrze, ta sukienka jest bardzo ładna, ale proszę mi znaleźć taką samą, tylko z nieco innym dekoltem i w całkiem innym kolorze. A najlepiej, jakby materiał był również inny”. I jak tutaj poradzić? Nie wyczaruję przecież właśnie czegoś takiego...

Nieprzyjemne komentarze są bardzo często spotykane przy okazji powyższego typu klienta. Niektórzy są tacy, że uwielbiają komentować to, co widzą. W sumie jest to całkiem naturalne i tak jak wspomniałam, nikomu nie każę kupować tego, co jest mu pokazywane. Jednak nieraz można by się po prostu powstrzymać od zbędnych wtrąceń. Kiedyś pewna pani długo spacerowała po sklepie, aż w końcu podeszła do mnie i scharakteryzowała spodnie, jakich szuka. Pokazałam jej pewien model, na co ona: „Pani mi takie szmaty pokazuje!”. Obróciła się na pięcie i wyszła. Jeżeli jej się nie podobało mogła grzecznie podziękować, prawda?

Przychodzenie do sklepu pięć minut przed zamknięciem. Innymi słowy: Szanujmy się ludzie! Zakupy mimo wszystko zajmują dużo czasu, dlatego przychodzenie do sklepu kilka minut przed jego zamknięciem nie sprawia, że będzie zbyt dobrze potraktowany. Sprzedawcy wtedy mają czas na posprzątanie i zliczenie przychodów i rozchodów.


STRINGI NA DZIALE MĘSKIM


Po prostu chodzi o bałagan, jaki klienci potrafią zrobić. Nie pamiętam, żebym kiedykolwiek zostawiła ubrania w przymierzalni. Zawsze odwieszam je na przystosowany do tego wieszak, albo oddaję sprzedawczyni – jeżeli jest tylko taka możliwość. Nie wyobrażam sobie, rzucić ciuchów gdzieś na środek sklepu, na gondole czy na kasę, chociaż nic z tego nie kupuję.

Największe problemy zazwyczaj były z biustonoszami, gdyż są one zawsze na specjalnych wieszaczkach. Klientki kombinują z wieszaniem ich, wymyślając naprawdę zadziwiające kompilacje. A tym samym, niestety, dodając sprzedawczyniom roboty, bowiem te muszą odplątać biustonosz i na nowo go zawiesić. Niby nic, ale kiedy robisz to dwudziesty raz danego dnia, możesz się nieco zirytować.


Jednak najbardziej denerwujące jest to, jak ubrania są odwieszane w nieodpowiednich miejscach. Niejednokrotnie bieliznę znajdowałam wśród spodni. Ale najgorsze było to, jak stringi leżały na dziale męskim. Naprawdę trzeba tak bardzo bałaganić? Inni klienci natomiast narzekają na to, że nie wszystko jest poukładane. Jednak popołudniu, w godzinach szczytu, nie dało się ogarnąć absolutnie wszystkiego, jak ruch był ogromny, a ludzie odkładali ubrania, gdzie im się żywnie podobało. 


Dzisiaj to tyle w tym żywym temacie, o którym mogłabym pisać poematy. Mam nadziej, że Wam sie podobało. Już teraz zapraszam Was również na drugą część cyklu. ;)


ŹRÓDŁA ZDJĘĆ: 1 | 2 | 3

Komentarze

  1. A ja właśnie nigdy nie oczekuje, że tylko mną się będzie sprzedawca zajmował - wręcz przeciwnie, ja wyznaję zasadę, że jeżeli chcę o coś spytaĆ albo czegoś szukam to po prostu zapytam. A momentami jak wchodzę do sklepu i 3 ekspedientki się na mnie rzucają "W czym mogę pomóc" to wychodzę po prostu, bo mam natłok jakiś...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam tak samo jak Ty. Jeśli coś chcę to pytam. Czasem w niektórych sklepach czuję się "atakowana" przez ekspedientki. ;)

      Usuń
    2. Również mam tak, że jak jestem zbyt obserwowana, albo ledwo przekroczę prób sklepu i się mnie pytają w czym pomóc, to odchodzę. Nie lubię tego...
      Jednak są tacy, którzy potrzebuja całej uwagi...

      Usuń
  2. Ja jestem klientem idealnym. Nie lubię zakupów do tego stopnia, że staram się je zrobić w możliwie jak najkrótszym czasie, nie dokładając pracy ekspedientkom. Powinni mi dać jakiś medal, czy coś :)

    OdpowiedzUsuń

Publikowanie komentarza

Dziękuję za przeczytanie mojej recenzji. ;)
Zachęcam do dyskusji na temat powyższego tekstu! *.*

Zobacz również:

GDYBYM MOGŁA KUPOWAĆ KSIĄŻKI, TO BYM SIĘ SKUSIŁA #4

Dzień dobry moi mili!Mam wrażenie, że w tym roku zrobiłam dla siebie najlepszą rzecz jaką mogłam zrobić, a mianowicie założyłam konto na Legimi. A końcem 2018 roku stworzyłam swój profil na Storytel. Te dwie decyzje zaowocowały u mnie zmianą stosunku do książek i ich formy. Dzisiaj nie będę pisać stricte o powyższych aplikacjach, wspomnę natomiast o kilku książkach, na które z chęcią bym się skusiła w najbliższym czasie, czyli mowa będzie o premierach książkowych. Jednym z moich postanowień na ten (jakże cudowny dla całego świata!) 2020 rok było nie kupowanie żadnych książek. I faktycznie owego postanowienia się trzymam, dlatego seria o interesujących mnie zapowiedziach książkowych nazywa się Gdybym mogła kupować książki, to bym się skusiła. Nie szukam aktualnie jakichś najlepszych ofert sprzedaży, nie śledzę wyprzedaży książkowych, w ogóle mnie nie kuszą promocje. Naprawdę. Jak wiem, że jakaś interesująca mnie książka ma premierę, w pierwszej kolejności sprawdzam Legimi. Jeżeli jest …

OFFLINE. JAK DZIĘKI ŻYCIU BEZ PIENIĘDZY I TECHNOLOGII ODZYSKAŁEM WOLNOŚĆ I SZCZĘŚCIE | MARK BOYLE

Nie da się nie zauważyć, że technologia zawłaszcza sobie naszą codzienność, że jesteśmy od niej uzależnieni. Z jednej strony spełnia ona swoją, chyba najbardziej promowaną, funkcję, czyli zbliża do siebie ludzi, którzy mogą się ze sobą kontaktować niezależnie od miejsca zamieszkania. Z drugiej jednak strony, oddala ona ludzi od siebie. Sama nie mogę patrzeć na to, jak ludzie zamiast ze sobą rozmawiać, wpatrują się w ekrany. Albo kiedy turyści zamiast korzystać z wypoczynku i przeżywać atrakcje, oglądać je własnymi oczami, np. w oceanarium, wszystko nagrywają i oglądają przez ekran telefonu. Po co?

Technologia to jedno, ale sama elektryczność w naszym życiu zakorzeniła się w tak oczywisty i bezpardonowy sposób, że nie wyobrażam sobie przetrwania bez niej. Tak, przetrwania. Mogłabym odciąć się na kilka dni od energii, technologii, ale byłaby to forma rozrywki, wyciszenia tudzież zebrania myśli, a nie sposób na nowe życie. A jednak znalazł się człowiek, który postanowił skończyć z typow…

UNORTHODOX (2020)

Po naszej rewelacyjnej, choć nie łatwej przygodzie z serialem Niemożliwe, skusiliśmy się z mężem na obejrzenie Unorthodox, o którym jest dość głośno ostatnio. Tym razem serial ma cztery odcinki, więc można całość zobaczyć w jeden – dwa wieczory.

Nie było łatwo, powiem szczerze. A jest to związane z tematyką, jaką podejmuje produkcja. Jednak postanowiliśmy z mężem przebrnąć przez serial, bowiem uznaliśmy, że dla prawdy warto się czasem lekko pomęczyć. Tak, serial Unorthodox jest inspirowany prawdziwymi wydarzeniami opisanymi w książce Deborah Feldman o tym samym tytule. Jak się po czasie okazało, słowo inspiracja jest dość kluczowe, co zdecydowanie może być ogromnym minusem całości.

Główna bohaterka Estera ucieka z Nowego Jorku od swojego męża, od społeczności ortodoksyjnych Żydów, w której żyje. Trafia do Berlina, gdzie spotyka otwartych ludzi ze szkoły muzycznej i dostaje od nich całe mnóstwo pomocy. Serial charakteryzuje się masą zbiegów okoliczności, bo nie da się ukryć, główna b…